Paazl introduceert predictive CO2-calculaties voor e-commerce sector
Paazl introduceert predictive CO2-calculaties voor e-commerce sector

Consumenten krijgen binnenkort de mogelijkheid om bij het afrekenen in webshops een bezorgoptie te kiezen op basis van de voorspelde CO2-uitstoot.
Paazl en BigMile, leveranciers van software, bundelen hun krachten voor de berekening van de CO2-uitstoot bij de verzending van pakketten naar consumenten. "Ons doel is om de CO2-uitstoot per vervoerder te voorspellen, zodat consumenten dit kunnen overwegen bij het selecteren van een vervoerder voor hun zendingen," zegt Erik Wencker van Paazl.
Niet alle retailers en merken in de e-commerce kiezen ervoor om een eigen internationale verzendservice op te zetten voor hun internetbestellingen vanwege de hoge kosten en tijdsintensieve integratie met meerdere vervoerders in verschillende landen. Daarom heeft het Nederlandse SaaS-bedrijf Paazl software ontwikkeld waarmee webwinkels bestellingen kunnen verzenden via zowel lokale als wereldwijde vervoerders. Hierdoor kunnen consumenten diverse bezorgopties aangeboden krijgen. Nu wil Paazl duurzaamheid als een extra factor toevoegen aan deze bezorgopties.
In eerste instantie richt Paazl zich op het tonen van de CO2-uitstoot in data dashboards van merken en internetretailers. Vervolgens wil het de juiste tools bieden om duurzaamheid te integreren in de keuzes van consumenten. Erik Wencker, Head of Product & Integration bij Paazl, legt uit: "Wanneer e-commercebedrijven weten welke leveringsopties duurzamer zijn, kunnen ze deze informatie delen met klanten tijdens het afrekenen. Het uiteindelijke doel is om consumenten bewust te maken van de impact van de verzending op het milieu en hen te stimuleren te kiezen voor duurzame verzendopties."
Om dit mogelijk te maken, gaat Paazl de software van BigMile gebruiken. In het tweede kwartaal van 2024 zal Paazl de BigMile Emission API integreren voor CO2-calculaties. "Voor een multi-carrier check-out heb je veel data nodig om de CO2-uitstoot per zending te berekenen, wat het complex maakt," aldus Wencker. "We gaan gebruik maken van vervoersdata die we al krijgen dankzij de koppeling met vervoerders. Met andere woorden, we kijken terug op de reis van afgeleverde pakketjes om vast te stellen wat de CO2-uitstoot van de levering was."
In een latere fase wil Paazl een stap verder gaan door de verwachte CO2-uitstoot per dienstverlener per zending beschikbaar te maken, oftewel predictive CO2-calculaties. "Op basis van gecalculeerde data kunnen we een voorspelling doen. Deze verwachte uitstoot tonen we in de checkout aan de consument - dus voordat ze hun keuze maken - zodat de vervoersoptie een weloverwogen beslissing wordt op basis van duurzaamheid, naast levertijd en verzendkosten," aldus Wencker.
Jan Pronk, managing director van BigMile, is positief over de samenwerking: "Terwijl retailers en logistiek dienstverleners steeds meer te maken krijgen met wetgeving en rapportageverplichtingen omtrent hun emissies, willen consumenten graag duurzamere keuzes kunnen maken bij de aanschaf van producten én de levering daarvan. In deze samenwerking met Paazl begeven we ons precies op dit snijvlak en kunnen we beide cases ondersteunen. Het mooie is dat niet alleen de impact van CO2-uitstoot in de supply chain direct zichtbaar wordt voor consumenten, maar dat beloftes over duurzaamheid van de levering van hun product ook worden onderbouwd met echte cijfers. We zijn erg blij dat Paazl er op deze manier mee aan de slag gaat."








Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!