Nieuwe richtlijn opslag lithiumbatterijen PGS 37-2 naar verwachting per 2025 van kracht
Nieuwe richtlijn opslag lithiumbatterijen PGS 37-2 naar verwachting per 2025 van kracht

IPLO en Special Cargo adviseren belanghebbenden om zich nu al voor te bereiden
Schiphol-Rijk, 7 december 2023
Op 8 november jongstleden heeft de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen de definitieve versie van de PGS 37-2 gepubliceerd: de nieuwe richtlijn voor de veilige opslag van lithium-energiedragers. De exacte ingangsdatum van deze richtlijn was echter nog niet vastgesteld. Als pionier in kennis op dit gebied streeft Special Cargo ernaar voorop te blijven lopen in het informeren van talloze bedrijven die lithiumbatterijen opslaan. Om deze reden heeft Special Cargo verduidelijking gezocht bij het IPLO, dat namens de PGS-organisatie informatie verstrekt over de PGS-richtlijnen.
Omgevingswet vanaf 2024
De definitieve PGS 37-2 krijgt een wettelijke status en wordt verplicht zodra de richtlijn is aangewezen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal), dat deel uitmaakt van de nieuwe Omgevingswet. Het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) geeft aan: "De Omgevingswet treedt in werking op 1 januari 2024, maar de PGS 37-2-richtlijn maakt daar nog geen deel van uit. Naar verwachting zal dit wel het geval zijn vanaf 1 januari 2025."
Juridische toets reeds doorstaan
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is verantwoordelijk voor de wetswijziging. De nieuwe PGS 37-2-richtlijn heeft reeds de juridische toets van het ministerie doorstaan. De volgende stap is goedkeuring en vaststelling door het Bestuurlijk Omgevingsberaad (Bob). Men heeft aangegeven dit voor het einde van dit jaar te zullen doen, en naar verwachting zullen er geen verdere wijzigingen plaatsvinden, aldus IPLO.
PGS soms reeds verplicht
De definitieve richtlijn kan echter nu al worden toegepast. Dit gebeurt al in veel gevallen doordat het bevoegd gezag de PGS 37-2 verplicht stelt. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van maatwerkvoorschriften bij het indienen van een melding Activiteitenbesluit of bij een aanvraag van een omgevingsvergunning milieu. Het kan per gemeente verschillen welke PGS 37-2-regels worden voorgeschreven. IPLO adviseert het bevoegd gezag om waar mogelijk aan te sluiten bij de PGS 37-2: "Deze richtlijn wordt namelijk binnen afzienbare tijd wel via het Bal vastgesteld als wetgeving. Het bedrijfsleven adviseren wij om regelmatig contact te houden met het bevoegd gezag, zodat zij op de hoogte zijn en blijven van milieubelastende activiteiten, wijzigingen hierin en toekomstige ontwikkelingen binnen bedrijven."
Bereid u goed voor
IPLO adviseert bedrijven ook om zich nu al te verdiepen in de PGS 37-2: "Probeer de PGS 37-2 zo snel mogelijk in de bedrijfsprocessen op te nemen. Het is belangrijk dat de opslag van lithiumbatterijen veilig gebeurt, en dat is precies wat deze richtlijn beoogt." Voor de tussenliggende periode legt het IPLO op deze webpagina uit hoe bedrijven en overheden nu al kunnen voldoen aan de nieuwe richtlijnen uit de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen.
Whitepaper
Ook Special Cargo adviseert haar klanten zich nu alvast voor te bereiden op de aankomende regelgeving. Patrick Schoenmaker, Business Unit Manager Special Cargo: "Ook al is het nog niet zover, je moet er wel voor zorgen dat je er klaar voor bent. Want op het moment dat de PGS 37-2 in de Omgevingswet wordt opgenomen, is deze direct van kracht. En in sommige situaties heeft de richtlijn aanzienlijke gevolgen voor de bedrijfsvoering. We zien dat bedrijven het lastig vinden om invulling te geven aan de nieuwe wetgeving. Voor deze groep hebben wij een whitepaper geschreven die dieper ingaat op de details van de PGS 37-2-richtlijn. De whitepaper is gratis te downloaden via onze PGS 37-2-informatiepagina.
Over Special Cargo
Met 25 jaar ervaring is Special Cargo een autoriteit, kennispartner van de overheid en een erkend opleidingsinstituut op het gebied van transport en opslag van gevaarlijke stoffen, beveiliging van de burgerluchtvaart en security. In de opslag van lithiumbatterijen zijn wij deskundig, zowel in praktijk als theorie: op onze vestigingen in de Europoort en bij Schiphol (Special Cargo Services) realiseren wij grootschalige opslag voor onze klanten, en op onze trainingslocaties (Special Cargo College) verzorgen wij opleidingen in transport en opslag van gevaarlijke stoffen, waaronder PGS 37-2. In beide takken van Special Cargo staan deskundigheid en veiligheid altijd voorop.
Met Special Cargo als partner maakt u de logistieke wereld veiliger!








Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!