Ondernemers te Laat met Voorbereiding op Zero Emissie Zones, Zegt Energie-expert Nancy Kabalt-Groot

Bron: Windkracht5
Volgens Nancy Kabalt-Groot, interim directeur en toezichthouder in de energiesector, hebben ondernemers die nu tegen netcongestie aanlopen, te lang gewacht met de overstap naar elektrische voertuigen. Vanaf 2025 worden in veertien steden zero emissie zones ingevoerd, maar veel bedrijven zijn nog niet klaar voor deze transitie. “Wie nu nog klaagt dat ze niet kunnen elektrificeren door netcongestie, is simpelweg te laat begonnen,” stelt Kabalt-Groot in reactie op een artikel van de Telegraaf.
Netcongestie Geen Excuses Meer
Al sinds 2019 zijn gemeentes bezig met de voorbereiding van de zero emissie zones, bedoeld om de luchtkwaliteit in steden te verbeteren. “Ondernemen betekent klaar zijn voor de toekomst. Bedrijven die nu niet klaar zijn, hebben vijf jaar de tijd gehad om zich aan te passen,” benadrukt Kabalt-Groot. Ze wijst erop dat ondernemers al lange tijd geïnformeerd worden via initiatieven zoals Op Weg Naar Zes en gemeentelijke helpdesks.
Schone Lucht is Broodnodig
De noodzaak voor emissievrije voertuigen is niet alleen een kwestie van regelgeving, maar ook van volksgezondheid. Kabalt-Groot benadrukt dat vieze lucht, vooral in grote steden zoals Amsterdam, ernstige gevolgen heeft. “Kinderen die buiten spelen ademen een hoeveelheid vieze lucht in die gelijkstaat aan zes sigaretten per dag,” aldus Kabalt-Groot. Het is dan ook noodzakelijk om snel actie te ondernemen.
Oplossingen voor Netcongestie
Hoewel netcongestie een uitdaging vormt, is het volgens Kabalt-Groot geen excuus om niet over te stappen op elektrisch vervoer. “Het volle stroomnet wordt te vaak als excuus gebruikt om vast te houden aan het bestaande,” zegt ze. Ze wijst op oplossingen zoals het laden van voertuigen tijdens daluren, het delen van laadpalen en het gebruik van batterijen om pieken op te vangen. “Nederland heeft de beste laadinfrastructuur ter wereld, daar moeten ondernemers ook gebruik van maken,” stelt ze.
Ongelijk Speelveld door Uitzonderingen
Kabalt-Groot hekelt ook het zwalkende beleid van de overheid, die volgens haar bijdraagt aan een ongelijk speelveld voor ondernemers. “Alle uitzonderingen en vrijstellingen zorgen ervoor dat bedrijven die wél zijn overgestapt op emissievrij vervoer nu benadeeld worden,” zegt ze. De afschaffing van aankoopsubsidies voor elektrische voertuigen ziet ze als een belemmering voor de verdere ontwikkeling van emissievrije zones. “Het kabinet vormt een blok aan het been van gemeenten die vooruit willen,” aldus Kabalt-Groot.
Conclusie
Ondernemers die nog niet zijn overgestapt op elektrische voertuigen, moeten snel actie ondernemen om niet buiten de boot te vallen wanneer de zero emissie zones in 2025 van kracht worden. “Alleen bedrijven die echt alles hebben geprobeerd, verdienen nog wat meer tijd. Alle anderen moeten of overstappen of accepteren dat ze sommige steden niet meer in mogen,” concludeert Kabalt-Groot.








Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!