Minimaal invasieve rioolrenovatie

29 maart 2023

Minimaal invasieve rioolrenovatie

Riool

Net als andere typen infrastructuur moeten riolen regelmatig worden onderhouden. Maar vaak zijn de smalle buizen onder de grond moeilijk toegankelijk. In plaats van ze op te graven, wat hoge kosten met zich meebrengt, kunnen gespecialiseerde robots worden ingezet voor het werk binnen in de buizen. Pipetronics is marktleider op het gebied van de ontwikkeling en productie van leidingrobots. Markus Lämmerhirt, een lid van het directieteam van Pipetronics, vertelt ons meer over deze  hooggespecialiseerde sector.

Hoe bent u in de rioolsectorterechtgekomen?

Ik heb precisiemachinebouw gestudeerd, dat vak wordt tegenwoordig mechatronica genoemd. In 1990 liep ik een half jaar stage bij DTI, een ingenieursbureau dat gespecialiseerde machines maakt. Het bedrijf

ontwikkelde toen een machine die uitstekende delen in de verbindingen van leidingen met een diameter van 150 tot 300 mm kon wegfrezen. Zo werd de weg vrijgemaakt voor een inspectiecamera. Mijn taak was om het prototype te testen en verbeteren.


Hoe ontstond uw eerste eigen idee?

De klant keurde het eerder genoemde prototype goed, maar de machine was moeilijk te bedienen. Als

onderdeel van mijn afstudeerscriptie had ik een idee voor een freesrobot. Dat product werd doorontwikkeld

door DTI en vormde de basis voor de eerste robots voor rioolreparatie. In 2000 namen de salesmanager en

ik de divisie voor leidingrobots van DTI over voor het bedrijf dat we toen hadden.


Waar vond u uw eerste klanten?

Vooral in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. In die landen sloeg sleufloze rioolrenovatie al vroeg aan. We

hadden op dat moment slechts één concurrent, uit Zwitserland. Omdat de sector relatief klein was, werden

we snel wereldwijd bekend en konden we machines gaan exporteren naar Azië en de Verenigde Staten. Het

concept van rioolreparatie zonder graafwerk is niet moeilijk te verkopen. Het bespaart tijd en geld en

voorkomt verkeershinder.


Hoe schat u de toestand van de rioolnetwerken in Duitsland en de rest van de wereld in?

Het Duitse rioolnetwerk is ongeveer 600.000 kilometer lang. Volgens onze schattingen moet zo'n 18 procent

daarvan op korte termijn worden gerenoveerd of vervangen. Ik denk dat de situatie in andere landen

vergelijkbaar of slechter is.


Wat zijn de uitdagingen en trends op het gebied van leidingrobots?

De machines en apparaten voor gebruik en riolen moeten stevig en duurzaam zijn, maar tegelijkertijd zo

klein mogelijk. Standaardoplossingen werken meestal niet, daarom ontwikkelen we de meeste onderdelen

zelf. Wat de bedrijfsvoering betreft verwachten we een toenemende schaarste aan deskundig personeel. We richten ons daarom op de vervanging van mensen door intelligente technologie die zonder gespecialiseerde

training kan worden bediend. De trend neigt naar automatisch transport naar de locatie waar de

beschadiging zich bevindt en automatische reparatie daarvan.


Hoe bent u bij Faulhaber terechtgekomen?

Als je veel vermogen wilt halen uit kleine constructies, heb je motoren nodig waarmee dat kan. Het

Faulhaber-assortiment biedt motoren die voldoen aan al onze vereisten, bijvoorbeeld voor de aandrijving van de robot, die een heel zware kabel moet trekken, of voor de miniatuurwisser van een kleine camera.


Wat bepaalt de keuze voor een hydraulische of elektrische aandrijving?

Hydraulische aandrijvingen zijn heel robuust, maar voor onze toepassingen bieden ze een beperkte

efficiëntie. Daarnaast produceren de generator en hydraulische eenheid uitlaatgassen en lawaai. Dat willen

we vermijden, vooral bij werkzaamheden in binnensteden en woonwijken. Elektrische aandrijvingen en

accu's stellen ons in staat om de robotsystemen zonder uitstoot en vrijwel geluidloos te bedienen.


Welke aandrijftechnieken worden in de toekomst relevant?

Tot nu toe hebben we vooral borstelmotoren gebruikt, omdat er geen geschikte aansturingsmogelijkheden

voor borstelloze motoren in onze machines beschikbaar waren. De controller moet direct op de motor

worden gemonteerd, omdat deze niet kan worden bediend via een 150 meter lange voedingskabel. Onze

nieuwste technologie werkt met CAN-bus, wat ook de aansturing van borstelloze motoren mogelijk maakt.

De markt evolueert naar bustechnologie en borstelloze aandrijvingen. Borstelloze motoren slijten minder en

kunnen worden aangestuurd en geprogrammeerd.


Wat zijn uw toekomstwensen op het gebied van aandrijftechniek?

Onze belangrijkste prioriteiten zijn een kleine installatieruimte en hoge vermogensdichtheid, zowel voor de

motor als de elektronica. Dit natuurlijk in combinatie met robuustheid en duurzaamheid.


Wat zijn de unieke sterke punten van Pipetronics?

Onze knowhow ligt vooral op het gebied van de ontwikkeling en productie van robotsystemen. Daar hebben

we al tientallen jaren ervaring mee. Datzelfde geldt voor het ontwerpen van voertuigapparatuur en

generatoren. Daarnaast brengen we andere innovatieve producten op de markt, zoals spotreparaties met

synthetische hars. En we investeren doorlopend veel geld in verdere ontwikkelingen.


Wat onderscheidt jullie van de concurrentie?

Onze technologie biedt ons veel flexibiliteit, waardoor we op verzoek speciale ontwerpen kunnen integreren

in standaardproducten.


Kijken jullie verder dan riolen?

Rioolreparatie is zonder meer onze kernactiviteit. Maar in principe kan de technologie ook worden gebruikt

voor de sleufloze renovatie van drinkwaterleidingen. Ik kan me ook gebruik voorstellen in andere

leidingsystemen, zoals in de chemische sector, voor het inspecteren van gasleidingen, tanksystemen of

druktanks.


Denkt u het ooit mogelijk wordt dat humanoïde robots mangatdeksels openen en omlaag klimmen in

het riool?

In principe is alles mogelijk. Maar dergelijke technologie zou bijzonder complex en kostbaar zijn. Er zijn

eenvoudigere oplossingen die in elk opzicht praktischer zijn.


Denkt u dat er ooit vliegende robots of drones zullen worden gebruikt voor leidingen?

Dat soort machines is al met succes getest voor inspectiewerkzaamheden. Maar ik denk niet dat ze geschikt

zijn voor reparatietaken.


Over Pipetronics GmbH & Co. KG:

Pipetronics GmbH & Co. KG is gevestigd in Stutensee, vlakbij Karlsruhe, en biedt innovatieve oplossingen

voor sleufloze rioolrenovatie. Dit omvat een breed assortiment aan elektrische en hydraulische robots, niet

alleen voor gebruik in hoofdriolen van DN 150-800, maar ook voor de vertakkingen naar woningen van DN 100-300. Het bedrijf biedt uitgebreide ondersteunings- en adviesdiensten via vijf servicelocaties (Stutensee,

Röthenbach, Rheda-Wiedenbrück, Gelsenkirchen en Dübendorf/CH), waar ook reparaties aan de apparatuur worden uitgevoerd. Pipetronics levert ook individuele apparatuuropties voor de voertuigen en hulpstukken, inclusief accessoires en een breed scala aan verbruiksgoederen (bijvoorbeeld injectieharsen) voor rioolreparaties. Daarnaast omvat het productassortiment de interne leidingafdichtsystemen RedEx®, Pipe- Seal-Fix, Pipe-Seal-Flex en Pipe-Seal-End en de bijbehorende apparatuur. Pipetronics wordt geleid door Christian Noll, Markus Lämmerhirt en Markus Brechwald.


Trenchless renovation (faulhaber.com)


www.pipetronics.com

Company box: De aandrijvingsexperts uit Schönaich

FAULHABER is gespecialiseerd in het ontwikkelen, produceren en inzetten van hoognauwkeurige

miniatuuraandrijvingssystemen, servocomponenten en aandrijfelektronica met tot wel 250 Watt

uitgangsvermogen. Hierbij hoort naast het uitvoeren van klantspecifieke totaaloplossingen ook een

uitgebreid aanbod aan standaardproducten zoals borstelloze motoren, DC-minituurmotoren,

stappenmotoren, encoders en motion controllers. Het FAULHABER-handelsmerk wordt over de hele wereld

erkend als symbool van kwaliteit en betrouwbaarheid in complexe toepassingsgebieden zoals medische

technologie, fabrieksautomatisering, precisie-optica, telecommunicatie, lucht- en ruimtevaart en robotica.

Van de krachtige DC-motor met een continukoppel van 224 mNm tot aan de delicate microaandrijving met een buitendiameter van 1,9 mm omvat het portfolio van FAULHABER meer dan 25 miljoen mogelijkheden om voor elke toepassing een optimaal aandrijfsysteem samen te stellen. Deze modulaire technologie is tevens de basis voor aanpassingen waarmee we op bijzondere klantenwensen voor speciale uitvoeringen in kunnen gaan.


www.faulhaber.com


FAULHABER Benelux B.V.

High Tech Campus 9

5656 AE Eindhoven

Department SALES

Phone: +31 (0) 40 85155-40

Fax: +31 (0) 40 85155-49

info@faulhaber.nl

www.faulhaber.nl




Betaalbaarheid belangrijkste obstakel voor duurzame witgoedkeuzes
door Bron: https://nielseniq.com/global/en/ 28 november 2025
Nederlanders willen wel verduurzamen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van NIQ onder ruim 12.000 consumenten. Hoewel duurzaamheid en energieverbruik steeds vaker een rol spelen bij de aanschaf van witgoed, weegt de prijs bij veruit de meeste kopers nog het zwaarst.
Rotterdam opent Sociaal AI Lab: samen bouwen aan eerlijke en inclusieve technologie
door Bron: //www.rotterdam.nl/ 28 november 2025
Rotterdam heeft een nieuwe broedplaats voor maatschappelijke innovatie: het Sociaal AI Lab Rotterdam. Op 25 november 2025 werd het lab feestelijk geopend in de Hillevliet, midden in Rotterdam-Zuid.
Jongvolwassenen zoeken financiële houvast bij AI
door Bron: https://trustoo.nl/ 25 november 2025
Steeds meer jongvolwassenen raadplegen AI voor hun financiële vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Trustoo onder ruim 1.000 Nederlanders. Waar het merendeel van de bevolking een AI-chatbot niet snel zou inschakelen voor financieel advies, staat de jongste generatie er wél voor open.
Verhuizen en je energiecontract: dit gaat er vaak mis
door Bron: https://www.unitedconsumers.com/ 25 november 2025
Verhuizen brengt veel regelwerk met zich mee. Tussen het inpakken, schilderen en plannen door vergeten veel mensen hoe het zit met hun energiecontract. UnitedConsumers ziet dat hier vaak misverstanden over ontstaan, wat leidt tot onzekerheid en soms onnodige kosten.
De techniek achter een sectionale poort
door assaabloyentrance.com 19 november 2025
Garagedeuren zijn er in allerlei soorten en maten. De mogelijkheden zijn hierbij eindeloos. De sectionale poort is een veelvoorkomend type garagedeur. Deze deur is heel vooruitstrevend op technologisch gebied. Maar, wat is precies de techniek achter een sectionale poort? Dat is iets wat in dit artikel verder zal worden
Dieselprijs bereikt hoogste punt van 2025: stijging naar €1,981 per liter
door Bron: https://www.unitedconsumers.com/ 12 november 2025
De prijs aan de pomp blijft Nederlanders bezighouden — en deze week is daar opnieuw reden voor. De Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor diesel is gestegen naar €1,981 per liter, het hoogste niveau van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van UnitedConsumers
Rotterdam-Zuid krijgt ruimte: spooremplacement IJsselmonde verhuist
door Bron: https://www.rotterdam.nl/ 12 november 2025
Rotterdam zet een grote stap in de vernieuwing van Zuid. Met een gezamenlijke investering van het Rijk, de gemeente en het Havenbedrijf verdwijnt het spooremplacement in IJsselmonde en komt er ruimte vrij voor duizenden woningen, een nieuw station en meer groen.
door technischnieuws.nl 11 november 2025
Bitcoin is al jaren onderwerp van gesprek in de wereld van technologie en financiën. Waar de één het ziet als de toekomst van digitaal geld, ziet de ander vooral volatiliteit en risico. Maar wat bepaalt nu eigenlijk de waarde van Bitcoin? In dit artikel duiken we in de achterliggende technologie, de marktdynamiek en de
Meldpunt en bedrijvengids moeten vertrouwen in installatiebranche versterken
door Bron: Elektricien.com 10 november 2025
De installatiebranche heeft in toenemende mate te maken met reputatieschade door malafide elektriciens. Het recent opgerichte Meldpunt Malafide Elektriciens en een digitale bedrijvengids moeten meer transparantie creëren en het vertrouwen van de consument in de sector versterken.
Evoke lanceert autonome AI finance oplossing
door Bron: https://getevoke.nl/ 10 november 2025
De financiële wereld staat aan de vooravond van een grote verandering. Waar veel organisaties nog worstelen met verouderde systemen en eindeloze spreadsheets, presenteert Evoke vandaag iets radicaal nieuws: een autonome AI finance oplossing.
Meer posts

Ontvang gratis het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!