Kinderen zijn geen verkeersborden; 'slimme' zelfrijdendeauto’s zien dat verschil niet

Ineke Spapé • 28 maart 2024

Kinderen zijn geen verkeersborden; 'slimme' zelfrijdendeauto’s zien dat verschil niet

Kinderen zijn geen verkeersborden; 'slimme' zelfrijdendeauto’s zien dat verschil niet

Zelfrijdende auto's zijn niet slim genoeg om in ons binnenstedelijke verkeer een bijdrage te leveren aan onze verkeersveiligheid en dit gaan ze in de komende decennia naar verwachting ook niet worden. Er heerst een te groot geloof in die maakbaarheid. Al jarenlang worden zelfrijdende auto's getest in verschillende omstandigheden, maar menselijk gedrag blijkt te gecompliceerd. Voordat zelfrijdende auto’s menselijk gedrag begrijpen, laat staan het onvoorspelbare gedrag van spelende kinderen op straat, moet er nog decennia worden getest en verder worden gebouwd aan algoritmes.


Om de verkeersveiligheid te verbeteren is het effectiever om technische innovaties te richten op slimme rijhulpsystemen die de taken van de bestuurder niet overnemen maar de bestuurder ondersteunen. Bekende voorbeelden zijn noodremsystemen, rijstrookassistentie en blinde hoek detectie. Deze systemen zijn tot op heden met name gericht op de veiligheid van de bestuurder en de inzittenden. Het wordt tijd dat deze technieken worden ingezet om voertuigen veiliger en aantrekkelijker te maken voor de andere weggebruikers en hun omgeving.


De Intelligente Snelheidsassistentie (ISA), die de snelheid van voertuigen op ongevalsgevoelige locaties zoals de binnenstad en rondom scholen automatisch begrenst, kan hierbij voor een doorbraak zorgen. ISA is eind jaren '90 al succesvol getest tijdens een pilot in Tilburg en wordt vanaf juli 2024 in alle nieuwe auto's verplicht ingebouwd. Vooralsnog wel alleen als assistent die bovendien ook nog kan worden uitgeschakeld. Op dit moment worden in Amsterdam proeven uitgevoerd voor het automatisch beperken van de snelheid voor e-bikes. Mogelijk biedt dit een opmaat voor een bredere verplichte toepassing van deze variant, ook voor de auto.



Hiernaast kan techniek worden ingezet om het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden onmogelijk te maken en kan alcoholgebruik of vermoeidheid van de bestuurder worden gedetecteerd. In samenhang kan toepassing van deze technieken het aantal verkeersongevallen met vele tientallen procenten verminderen. Bovendien biedt het mogelijkheden om onze wegen en woonomgeving aantrekkelijker in te richten met minder verkeersmaatregelen zoals drempels en verkeersborden en meer ruimte voor de mens en voor spelende kinderen. Naast de introductie van meer slimme auto’s kunnen we ook de auto wat minder gebruiken voor korte afstanden. Dat levert uiteindelijk het meest op. Meer beweging voor de mens, minder CO2 uitstoot voor natuur en minder drukte.


Nieuwe Associate degree Geo Map: sleutel tot ruimtelijke oplossingen
door Bron: https://www.saxion.nl/ 28 oktober 2025
Hoe gebruik je data en digitale kaarten om Nederland slimmer, duurzamer en leefbaarder te maken? Saxion speelt in op die vraag met een nieuwe opleiding: de Associate degree (Ad) Geo Maps & Data.
Hexagon lanceert ATLASCAN Pro: professionele 3D-scanner maakt precisie toegankelijk
door Bron: https://hexagon.com/ 28 oktober 2025
Het Zweedse technologiebedrijf Hexagon introduceert de ATLASCAN Pro, een nieuwe draagbare 3D-laserscanner die professionele meetsystemen binnen bereik brengt van een breder publiek.
Klooster living – Monumentale herontwikkeling in Tiel door Diederik van Maren
door Bron: https://www.ditaprojects.nl/het-klooster-living/ 27 oktober 2025
In Tiel is een voormalig klooster herontwikkeld tot vijf luxe appartementen. Ontdek dit monumentale project van Diederik van Maren en Customwood BV.
Hendrik Living – Duurzame transformatie in Meppel door Diederik van Maren
door Bron: https://hendrikliving.nl/ 27 oktober 2025
Onder leiding van Diederik van Maren wordt Hendrik Living in Meppel ontwikkeld: 17 duurzame appartementen aan het water. Ontdek dit bijzondere project.
Willow Living – Transformatieproject in Goes door Diederik van Maren
door Bron: https://willowliving.nl/ 27 oktober 2025
Ontdek Willow Living in Goes, een transformatieproject van Diederik van Maren. Duurzaam, modern en volledig verkocht. Bekijk het succesverhaal hier.
Nieuwe blikvanger in Schiedam: de 16 meter hoge MICS Robot langs de A20
door Bron: http://www.mics.nl/ 10 oktober 2025
Schiedam heeft er een opvallend icoon bij. Vandaag werd de MICS Robot onthuld: een 16 meter hoog kunstwerk, opgebouwd uit zeecontainers en ontworpen door StudioSpass. Het monumentale beeld markeert de entree van de Mechatronica Innovatie Campus Schiedam (MICS).
Hoe je als aannemer kunt verduurzamen
door https://isolatie.com 9 oktober 2025
Duurzaamheid is een onderwerp dat op zichzelf steeds belangrijker wordt. Dat geldt ook voor de bouwsector. Voorheen werden aannemers vooral geselecteerd op basis van snelheid, prijs en kwaliteit. Tegenwoordig kijken klanten ook naar de mate van duurzaamheid. Als aannemer word je dus steeds vaker geconfronteerd met de v
Trusk ontvangt financiering van Innovatiefonds NH voor autonome interceptordrone software
door Bron: https://www.trusk.tech/ 8 oktober 2025
In moderne oorlogsvoering spelen drones een steeds grotere rol. Het beschermen tegen vijandelijke drones is echter duur, tijdrovend en vaak afhankelijk van ervaren piloten. Het Amsterdamse bedrijf Trusk Technology B.V. wil daar verandering in brengen.
Spectaculaire ondergrondse boring betekent nieuwe fase aanleg Warmtenet Delft
door Bron: https://www.netverder.nl/ 8 oktober 2025
In Delft wordt geschiedenis geschreven: het Warmtenet Delft bereikt een belangrijke mijlpaal met de eerste ondergrondse boring onder de stad. NetVerder en aannemer Hanab voeren een technisch uitdagende operatie uit: het aanleggen van twee leidingen van 45 centimeter doorsnee en 180 meter lang.
TRUZZ® Een bekend systeem in een nieuw jasje
door Technischnieuws.nl 7 oktober 2025
Wie goed om zich heen kijkt, ziet het overal terug: truss-constructies in winkels, bij standbouw en op evenementen. In al deze situaties gaat het vrijwel altijd om traditionele entertainment truss. Een gelast systeem dat ontworpen is om zware lasten te dragen.
Meer posts

Ontvang gratis het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!