Benzineauto’s Straks het Dure Alternatief: Elektrisch Rijden Wordt Toegankelijker

Alkmaar, 19 december 2024 – Het is slechts een kwestie van tijd voordat benzineauto’s als het dure alternatief worden gezien. Hoewel elektrisch rijden op korte termijn onder druk staat door veranderend overheidsbeleid, zal de toekomst onvermijdelijk in het voordeel zijn van elektrisch rijden. Volgens experts zal elektrisch rijden in de komende jaren toegankelijker worden voor een grotere groep mensen dan rijden op fossiele brandstoffen.
Deze inzichten kwamen naar voren tijdens een paneldiscussie van energie-adviesbureau Windkracht 5, waar Olof van der Gaag (voorzitter van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie), Pieter Litjens (voorzitter Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit) en Rogier Kuin (directeur Public Affairs van BOVAG) hun visie deelden.
Elektrisch Rijden Bereikt Binnenkort het Omslagpunt
Olof van der Gaag voorspelt dat we binnen enkele jaren een tipping point zullen bereiken waarop elektrisch rijden systematisch goedkoper wordt dan rijden op benzine of diesel. Hij stelt:
“In de jaren ‘30 zullen alleen de rijkere mensen zich nog een auto met een verbrandingsmotor kunnen veroorloven.”
Dit omslagpunt betekent dat door technologische verbeteringen, zoals efficiëntere productieprocessen en goedkopere batterijen, elektrisch rijden voordeliger wordt dan fossiele alternatieven.
Rol van de Overheid Cruciaal in Versnelling
Pieter Litjens benadrukt dat de overheid een grotere rol moet spelen om dit omslagpunt sneller te bereiken. Hij stelt:
“Na het bereiken van een tipping point gaat de transitie vanzelf sneller. Maar daar zijn we nog niet.”
Op dit moment werkt het overheidsbeleid soms tegen de transitie in. Vanaf 2025 wordt bijvoorbeeld wegenbelasting ingevoerd voor elektrische auto’s, die op basis van gewicht wordt berekend. Omdat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn, kan dit de overstap ontmoedigen.
Marktkrachten en Overheidsbeleid Botsen
Volgens Rogier Kuin zijn er twee krachten die tegen elkaar inwerken:
- Marktontwikkelingen maken elektrisch rijden goedkoper dankzij efficiëntere productie en goedkopere batterijen.
- Afbouw van voordelen door de overheid kan deze vooruitgang vertragen, wat stagnatie op korte termijn kan veroorzaken.
Een mogelijke oplossing is het verplichten van volledig elektrische zakelijke wagenparken. Dit zou na vier jaar een grotere markt creëren voor tweedehands elektrische auto’s, die dan ook zonder overheidssubsidies betaalbaar worden.
“Als we dit beleid een paar jaar geleden hadden ingevoerd, waren tweedehands elektrische auto’s nu al bereikbaar voor een veel grotere groep,” aldus Litjens.
Andere Duurzame Mobiliteitstrends
Naast elektrisch rijden zullen andere groene mobiliteitstrends doorzetten:
- Minder autoverkeer in binnensteden.
- Toename van deelauto’s.
- Betaalbare elektrische fietsen als alternatief voor korte ritten.
Volgens Edwin Groot, organisator van de paneldiscussie en partner bij Windkracht 5:
“De toekomst van mobiliteit is zeker groen.”
Elektrische Mobiliteit Cruciaal voor Klimaatdoelen
Om de klimaatdoelen te halen, zoals het verminderen van CO₂-uitstoot en het verlagen van fossiele energieconsumptie, is de overstap naar elektrisch rijden essentieel. Hoewel de uitdagingen groot zijn, is het behalen van deze doelen niet onmogelijk.
Elektrisch rijden biedt niet alleen een duurzamer alternatief, maar zal op termijn ook een financieel aantrekkelijkere optie worden dan rijden op benzine of diesel. Door nu te investeren in infrastructuur en beleid dat elektrisch rijden stimuleert, kunnen we een toekomst creëren waarin duurzame mobiliteit de norm is.
bron: windkrachtvijf.com








Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!