Veel aanvragen voor subsidie schone bouwwerktuigen en bouwvoertuigen

11 mei 2023

Veel aanvragen voor subsidie schone bouwwerktuigen en bouwvoertuigen


Bedrijven in de bouwsector kunnen sinds deze week subsidie aanvragen voor de aanschaf van nieuwe emissieloze (uitstootvrije) bouwwerktuigen en bouwvoertuigen. Zoals bijvoorbeeld elektrische shovels, graaf- en heimachines, betonmixers en kieptrucks. Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) wil de overheid bouwbedrijven stimuleren om over te stappen op schoon bouwmaterieel om zo een bijdrage te leveren aan het terugdringen van stikstof. De SSEB-regeling is een onderdeel van het programma Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB), waarin medeoverheden en stakeholders in de bouwsector een haalbare en effectieve routekaart opstellen om de verduurzaming van mobiele werktuigen en bouwlogistiek tot 2030 vorm te geven. Bijna alle stikstofuitstoot op de bouw komt door het gebruik van mobiel bouwmaterieel op de bouwplaats. Bouwwerktuigen en bouwvoertuigen, waarvan er naar schatting zo’n tachtigduizend zijn in Nederland, draaien vaak op diesel, en stoten naast stikstof ook fijnstof en broeikasgassen uit. Het kabinet wil dat de bouw in 2030 60% minder stikstof uitstoot ten opzichte van 2018. De SSEB-regeling draagt ook bij aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord en het Schone Lucht Akkoord.

 

Meer budget in 2023

Het totale SSEB-budget voor 2023 bedraagt € 60 miljoen, een verdrievoudiging van het budget vergeleken met 2022. Behalve subsidie voor de aanschaf van nieuwe emissieloze bouwmachines is het ook mogelijk subsidie aan te vragen voor de ombouw en aanpassing van al in gebruik zijnde bouwwerktuigen en -vaartuigen tot emissiearm of emissieloos. Ook is er subsidie voor innovaties en haalbaarheidsonderzoek op het gebied van emissieloze bouwmachines en de benodigde laad- of tankoplossingen.

 

Aanvragen

Aanvragen is mogelijk sinds dinsdag 9 mei j.l. De eerste dag zijn er totaal bijna 1.000 SSEB-aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ingediend. Vooral voor de SSEB Aanschaf is veel belangstelling. Het beschikbare budget voor de aanschaf van emissieloze bouwmachines (waaronder bouwvoertuigen) bedraagt in 2023 € 36 miljoen. Voor deze categorie zijn de eerste dag 907 aanvragen ingediend, voor een totaal aanvraagbedrag van € 66,3 miljoen. Daarmee is SSEB Aanschaf na de eerste dag overtekend. Er is meer geld aangevraagd dan er beschikbaar is. 

 

Voor ombouw (inclusief hermotorisering) is totaal € 14 miljoen beschikbaar. Voor ombouw zijn de eerste dag 87 aanvragen ingediend (totaal aanvraagbedrag: € 13,1 miljoen).

 

De ingediende aanvragen SSEB Aanschaf en SSEB Retrofit moeten nog worden verwerkt en genoemde bedragen en aantallen aanvragen zijn nog niet gecorrigeerd op dubbel ingediende of onvolledige aanvragen. Daarnaast moeten de aanvragen ook nog inhoudelijk worden getoetst. De uiteindelijke budgetclaim zal naar verwachting lager uitvallen.

 

Voorwaarden aanschaf

Voor de aanschafregeling (‘SSEB Aanschaf’) geldt dat de subsidieaanvrager machines zelf gebruikt of via lease of verhuur aanbiedt aan andere bedrijven. De subsidie op de aankoop van nieuwe emissieloze bouwwerktuigen en bouwvoertuigen bedraagt 40% van de meerkosten ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor (voor midden- en kleinbedrijf maximaal 50%). Het subsidiebedrag wordt verminderd met MIA-korting. Dit vaste percentage van 11,25% wordt berekend over de investeringskosten van de bouwmachine.

 

Voorwaarden ombouw

De SSEB voor ombouw (‘SSEB Retrofit’) heeft dezelfde subsidiepercentages, maar dan berekend over de netto investeringskosten per ombouw. Deze SSEB-categorie is bedoeld om al in gebruik zijnde bouwwerktuigen en -vaartuigen tot emissiearm of emissieloos om te bouwen. Voorbeelden zijn de ombouw van diesel naar geheel elektrisch of het plaatsen van een SCR-katalysator die vervuilende stoffen opvangt. Een goede katalysator kan de uitstoot van stikstof met meer dan 80% verminderen. Deze optie is ook beschikbaar voor zeegaande bouwvaartuigen. Ook voor het vervangen van een oude brandstofmotor door een nieuwe, schonere brandstofmotor (zogenoemde hermotorisering) is subsidie beschikbaar (subsidiepercentage 15 % van de netto investeringskosten). Per kalenderjaar kan een onderneming (of groep van ondernemingen) maximaal € 1 miljoen aan subsidie krijgen voor SSEB Aanschaf en/of SSEB Retrofit samen.

 

Innovatie

Vernieuwende ideeën die emissieloze bouwmachines en de laadinfrastructuur verbeteren, kunnen subsidie krijgen vanuit de SSEB Innovatie. Bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van nieuwe zware uitstootvrije machines zoals kranen en betonauto’s, met de bijbehorende nieuwe laad- of tankoplossingen op de bouwplaats. Voor SSEB Innovatie Experimentele ontwikkeling is totaal € 9 miljoen beschikbaar. Per experimentele ontwikkeling is het subsidiebedrag maximaal € 1 miljoen. Subsidie voor experimentele ontwikkeling wordt middels een tenderprocedure toegekend na beoordeling van een ingediend projectplan. Indienen is mogelijk tot 6 september 2023. Binnen SSEB Innovatie is daarnaast ook budget beschikbaar (€ 1 miljoen) voor het uitvoeren voor haalbaarheidsonderzoeken die leiden tot een project experimentele ontwikkeling. Het budgetplafond voor SSEB Innovatie Haalbaarheidsstudie is na de eerste dag nog niet bereikt (10 aanvragen, aangevraagd budget € 450.000).


Budget tot 2030

De SSEB loopt van 2022 tot en met 2027, met een horizon naar 2030. Tot 2030 is er op dit moment in totaal € 270 miljoen gereserveerd. De regeling wordt uitgevoerd door RVO in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Aanvragen voor SSEB 2023 is mogelijk via RVO.nl/sseb.

 

 

Afhandeling ingediende aanvragen SSEB Aanschaf

Momenteel controleert RVO alle binnengekomen aanvragen op volledigheid. Tussen alle volledige aanvragen SSEB Aanschaf die zijn binnengekomen op 9 mei 2023 tussen 09.00 uur (tijdstip van openstelling) en middernacht wordt een loting uitgevoerd door een notaris.

 

Meer informatie

 

Top 5 SSEB Aanschaf (incl. aantal aanvragen)

 

1. Rupsgraafmachine (177)

2. Shovel/laadschop (142)

3. Mobiele graafmachine (130)

4. Mobiele batterijpakket (123)

5. Verreiker (48)


Betaalbaarheid belangrijkste obstakel voor duurzame witgoedkeuzes
door Bron: https://nielseniq.com/global/en/ 28 november 2025
Nederlanders willen wel verduurzamen, maar het moet wel betaalbaar blijven. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van NIQ onder ruim 12.000 consumenten. Hoewel duurzaamheid en energieverbruik steeds vaker een rol spelen bij de aanschaf van witgoed, weegt de prijs bij veruit de meeste kopers nog het zwaarst.
Rotterdam opent Sociaal AI Lab: samen bouwen aan eerlijke en inclusieve technologie
door Bron: //www.rotterdam.nl/ 28 november 2025
Rotterdam heeft een nieuwe broedplaats voor maatschappelijke innovatie: het Sociaal AI Lab Rotterdam. Op 25 november 2025 werd het lab feestelijk geopend in de Hillevliet, midden in Rotterdam-Zuid.
Jongvolwassenen zoeken financiële houvast bij AI
door Bron: https://trustoo.nl/ 25 november 2025
Steeds meer jongvolwassenen raadplegen AI voor hun financiële vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Trustoo onder ruim 1.000 Nederlanders. Waar het merendeel van de bevolking een AI-chatbot niet snel zou inschakelen voor financieel advies, staat de jongste generatie er wél voor open.
Verhuizen en je energiecontract: dit gaat er vaak mis
door Bron: https://www.unitedconsumers.com/ 25 november 2025
Verhuizen brengt veel regelwerk met zich mee. Tussen het inpakken, schilderen en plannen door vergeten veel mensen hoe het zit met hun energiecontract. UnitedConsumers ziet dat hier vaak misverstanden over ontstaan, wat leidt tot onzekerheid en soms onnodige kosten.
De techniek achter een sectionale poort
door assaabloyentrance.com 19 november 2025
Garagedeuren zijn er in allerlei soorten en maten. De mogelijkheden zijn hierbij eindeloos. De sectionale poort is een veelvoorkomend type garagedeur. Deze deur is heel vooruitstrevend op technologisch gebied. Maar, wat is precies de techniek achter een sectionale poort? Dat is iets wat in dit artikel verder zal worden
Dieselprijs bereikt hoogste punt van 2025: stijging naar €1,981 per liter
door Bron: https://www.unitedconsumers.com/ 12 november 2025
De prijs aan de pomp blijft Nederlanders bezighouden — en deze week is daar opnieuw reden voor. De Gemiddelde Landelijke Adviesprijs (GLA) voor diesel is gestegen naar €1,981 per liter, het hoogste niveau van dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van UnitedConsumers
Rotterdam-Zuid krijgt ruimte: spooremplacement IJsselmonde verhuist
door Bron: https://www.rotterdam.nl/ 12 november 2025
Rotterdam zet een grote stap in de vernieuwing van Zuid. Met een gezamenlijke investering van het Rijk, de gemeente en het Havenbedrijf verdwijnt het spooremplacement in IJsselmonde en komt er ruimte vrij voor duizenden woningen, een nieuw station en meer groen.
door technischnieuws.nl 11 november 2025
Bitcoin is al jaren onderwerp van gesprek in de wereld van technologie en financiën. Waar de één het ziet als de toekomst van digitaal geld, ziet de ander vooral volatiliteit en risico. Maar wat bepaalt nu eigenlijk de waarde van Bitcoin? In dit artikel duiken we in de achterliggende technologie, de marktdynamiek en de
Meldpunt en bedrijvengids moeten vertrouwen in installatiebranche versterken
door Bron: Elektricien.com 10 november 2025
De installatiebranche heeft in toenemende mate te maken met reputatieschade door malafide elektriciens. Het recent opgerichte Meldpunt Malafide Elektriciens en een digitale bedrijvengids moeten meer transparantie creëren en het vertrouwen van de consument in de sector versterken.
Evoke lanceert autonome AI finance oplossing
door Bron: https://getevoke.nl/ 10 november 2025
De financiële wereld staat aan de vooravond van een grote verandering. Waar veel organisaties nog worstelen met verouderde systemen en eindeloze spreadsheets, presenteert Evoke vandaag iets radicaal nieuws: een autonome AI finance oplossing.
Meer posts

Ontvang gratis het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!