Hoe te handelen wanneer klanten niet betalen?

Max van der Vlugt • 22 mei 2023

Hoe te handelen wanneer klanten niet betalen?


Hoe te handelen wanneer klanten niet betalen

Het runnen van een onderneming, bijvoorbeeld een webwinkel, kan complex zijn. Je hebt te maken met verschillende belanghebbenden en er gaan vaak grote bedragen over de tafel. Je betaalt leveranciers, verzendkosten, en het salaris van je personeel, dus het is van belang dat je inkomsten ook vlot binnenkomen. Maar hoe ga je om met klanten die hun facturen niet betalen? Hier volgt een stapsgewijze handleiding.


Verstuur een betalingsherinnering

Het kan gebeuren dat een klant een factuur over het hoofd ziet. Een vriendelijke betalingsherinnering kan hen eraan herinneren dat er nog een betaling openstaat. Deze herinnering functioneert ook als een eerste aanmaning. Voordat je een incassobureau inschakelt, dien je eerst deze stap te ondernemen. Indien je klant een bedrijf is, dan is deze stap niet verplicht als je in je algemene voorwaarden meldt dat niet-betaling kan leiden tot een incassoprocedure.


Voer een gesprek

Niemand vindt het prettig om klanten te moeten benaderen over achterstallige betalingen, omdat de redenen hiervoor uiteen kunnen lopen. Zijn ze ontevreden? Is er iets misgegaan met een retour? Of is er opzettelijk niet betaald? Het kan ook zijn dat iemand tijdelijk niet in staat is om te betalen vanwege onvoorziene omstandigheden. In dat geval zou je een betalingsregeling kunnen voorstellen. Maar hoe het ook zij, je hebt recht op je geld. Een gesprek met de klant kan vaak al veel problemen oplossen.


Schakel een incassobureau in

Als de klant nog steeds weigert te betalen, kun je een incassobureau inschakelen om je betaling af te dwingen. Deze bureaus kunnen ervoor zorgen dat de openstaande bedragen alsnog worden betaald. Dit kost je als ondernemer meestal niets, omdat de kosten voor het incassobureau meestal voor rekening van de klant komen. Bovendien werken sommige incassobureaus volgens een no cure no pay principe, wat betekent dat je pas hoeft te betalen als het incassobureau succesvol is. Zo loop je als ondernemer geen risico.

Met deze tips kun je zelf proberen ervoor te zorgen dat klanten hun openstaande betalingen alsnog voldoen. Als niets werkt, kun je overwegen om een juridisch proces te starten.


Gasrekening Nederlandse huishoudens honderden euro’s hoger dan in buurlanden
door Bron: Energievergelijking.nl 12 september 2025
Nederlandse huishoudens betalen dit jaar fors meer voor hun gas dan bewoners van de meeste andere Europese landen. Bij een gemiddeld jaarverbruik van 1.020 m³ gas komt de rekening in Nederland uit op €1.801. Dat is bijna €750 meer dan in Duitsland en zo’n €450 meer dan in België. De cijfers komen uit de Europese House
Energietransitiefonds Rotterdam bereikt mijlpaal: €50 miljoen geïnvesteerd in duurzame innovaties
door Gemeente Rotterdam 12 september 2025
Rotterdam – Het Energietransitiefonds Rotterdam (ETF-R), het investeringsfonds voor duurzame innovaties van de gemeente Rotterdam, heeft in vijf jaar tijd een belangrijke mijlpaal bereikt. Van het totaal beschikbare kapitaal van €100 miljoen is inmiddels €50 miljoen geïnvesteerd in vijftien innovatieve bedrijven die bi
Checklist: hoe kies je de juiste ATEX verlichting voor jouw bedrijf?
door Stabicom.com 11 september 2025
In omgevingen waar explosiegevaar kan ontstaan, is verlichting geen vanzelfsprekende keuze. ATEX verlichting is speciaal ontworpen om veilig te functioneren in ruimtes waar gassen, dampen of stofdeeltjes aanwezig kunnen zijn. Maar waar let je op bij het selecteren van de juiste armaturen? Deze checklist helpt je op weg
Het verschil tussen HVAC, airco en ventilatiesystemen
door van-elterenservices.com 10 september 2025
Een gezond binnenklimaat is essentieel voor comfort, efficiëntie én gezondheid. Drie termen die hierbij vaak vallen: HVAC, airco en ventilatiesystemen. Hoewel ze onderling met elkaar verbonden zijn, vervullen ze elk een aparte rol. In deze blog leg ik de verschillen helder uit.
Proactief onderhoud in de logistiek
door https://proservicegroup.nl/ 8 september 2025
In productie, warehousing en e-fulfilment draait alles om continuïteit. Elke ongeplande stilstand kost geld, frustreert klanten en zet teams onder druk. De oplossing is geen brandjes blussen, maar voorspelbaar onderhoud en snelle, professionele service. Dit is precies waar PRO Service Group zich dagelijks op richt.
Ontdek wat jij als klant moet aanleveren voor succesvolle marketingcampagnes. Van doelen tot huissti
door coodigital.nl 3 september 2025
Ontdek wat jij als klant moet aanleveren voor succesvolle marketingcampagnes. Van doelen tot huisstijl: zo zorg je voor effectieve samenwerking.
Hoe kan verzuim software processen in jouw bedrijf efficiënter maken?
door https://bluevi.com/ 26 augustus 2025
In de hedendaagse bedrijfswereld spelen technologie en software een cruciale rol bij het stroomlijnen van processen en het verbeteren van de productiviteit. Een van de gebieden waarop software een opmerkelijke impact kan hebben, is het beheer van ziekteverzuim. Ziekteverzuim kan een uitdaging zijn voor bedrijven van el
Welke cursussen zijn de moeite waard om te volgen vóór vertrek naar werk in Nederland?
door bonapi.nl 4 augustus 2025
Werken in Nederland is voor veel mensen een kans op een beter inkomen, professionele ontwikkeling en internationale werkervaring. Om echter meer kans te maken op de Nederlandse arbeidsmarkt en je goed aan te passen aan de werkomgeving, is het verstandig om je goed voor te bereiden. Een van de beste manieren om dat te d
Luxe boot huren in Utrecht? Dan is de Domstadboot jouw nummer één keuze
door Max van der Vlugt 30 juli 2025
Droom jij van een ontspannen vaartocht door de grachten van Utrecht, in stijl én comfort? Met Domstadboot huur je niet zomaar een sloep, je kiest voor een luxe ervaring inclusief schipper, arrangementen aan boord en elektrisch varen door de mooiste waterwegen van de Domstad. Ontdek waarom deze bootverhuurder al jaren d
Wat zijn ITAD services en waarom zijn ze belangrijk voor uw organisatie?
door circularitgroup.com 25 juli 2025
In een wereld waarin technologie zich razendsnel ontwikkelt en apparaten sneller worden vervangen dan ooit, neemt ook de hoeveelheid afgeschreven IT-middelen toe. Denk aan oude laptops, servers, mobiele apparaten en netwerkapparatuur. Veel organisaties laten deze hardware jarenlang liggen of voeren ze ongestructureerd
Meer posts

Ontvang gratis het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!