Hoe te handelen wanneer klanten niet betalen?
Hoe te handelen wanneer klanten niet betalen?

Het runnen van een onderneming, bijvoorbeeld een webwinkel, kan complex zijn. Je hebt te maken met verschillende belanghebbenden en er gaan vaak grote bedragen over de tafel. Je betaalt leveranciers, verzendkosten, en het salaris van je personeel, dus het is van belang dat je inkomsten ook vlot binnenkomen. Maar hoe ga je om met klanten die hun facturen niet betalen? Hier volgt een stapsgewijze handleiding.
Verstuur een betalingsherinnering
Het kan gebeuren dat een klant een factuur over het hoofd ziet. Een vriendelijke betalingsherinnering kan hen eraan herinneren dat er nog een betaling openstaat. Deze herinnering functioneert ook als een eerste aanmaning. Voordat je een incassobureau inschakelt, dien je eerst deze stap te ondernemen. Indien je klant een bedrijf is, dan is deze stap niet verplicht als je in je algemene voorwaarden meldt dat niet-betaling kan leiden tot een incassoprocedure.
Voer een gesprek
Niemand vindt het prettig om klanten te moeten benaderen over achterstallige betalingen, omdat de redenen hiervoor uiteen kunnen lopen. Zijn ze ontevreden? Is er iets misgegaan met een retour? Of is er opzettelijk niet betaald? Het kan ook zijn dat iemand tijdelijk niet in staat is om te betalen vanwege onvoorziene omstandigheden. In dat geval zou je een betalingsregeling kunnen voorstellen. Maar hoe het ook zij, je hebt recht op je geld. Een gesprek met de klant kan vaak al veel problemen oplossen.
Schakel een incassobureau in
Als de klant nog steeds weigert te betalen, kun je een incassobureau inschakelen om je betaling af te dwingen. Deze bureaus kunnen ervoor zorgen dat de openstaande bedragen alsnog worden betaald. Dit kost je als ondernemer meestal niets, omdat de kosten voor het incassobureau meestal voor rekening van de klant komen. Bovendien werken sommige incassobureaus volgens een no cure no pay principe, wat betekent dat je pas hoeft te betalen als het incassobureau succesvol is. Zo loop je als ondernemer geen risico.
Met deze tips kun je zelf proberen ervoor te zorgen dat klanten hun openstaande betalingen alsnog voldoen. Als niets werkt, kun je overwegen om een juridisch proces te starten.








Ontvang gratis het laatste nieuws
Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!