Seinen op groen voor Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland

14 maart 2023

Seinen op groen voor Drielandentrein tussen België, Nederland en Duitsland

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat, de Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet en de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans- Gijbels van Mobiliteit en Infrastructuur hebben een intentieovereenkomst voor de Drielandentrein getekend. Daarin staan afspraken die het mogelijk maken dat de trein in december van dit jaar kan gaan rijden tussen Luik, Maastricht en Aken.


Uniek project

Nu de betrokken vervoerders (NMBS, NS, Arriva) aangeven dat het mogelijk is om de trein te laten rijden (op financieel en technisch vlak en voor wat betreft de capaciteit), geven de ministers via de intentieverklaring nu ook formeel de opdracht om de dienst op te starten.


De Drielandentrein is een uniek project omdat de trein elk uur rijdt tussen België, Nederland en Duitsland. De treinverbinding verbindt de drie grensregio’s zonder overstap met elkaar, waardoor het voor de inwoners gemakkelijker wordt om voor werk, school, familiebezoek of recreatie de trein te pakken.


Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat): “Als je in een grensregio woont, is het belangrijk dat goed grensoverschrijdend openbaar vervoer ervoor zorgt dat je in de hele regio aan het werk kan of een opleiding kan volgen. Maar hoe logisch dit ook klinkt, in de praktijk is het een enorme klus om te realiseren. Treinen moeten worden aangepast, dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten, vervoerders moeten samenwerken. Dankzij iedereens inzet en doorzettingsvermogen zorgen we ervoor dat deze trein kan gaan rijden. Mijn speciale dank gaat uit naar de Belgische minister Georges Gilkinet met wie we uitstekend hebben samengewerkt om dit mooie project mogelijk te maken. Ik ben heel trots op dit unieke project en kijk er naar uit om in december zelf met de Drielandentrein te kunnen reizen.”


Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (België): “Met deze Drielandentrein kan je nog vlotter over de grenzen reizen. Dit project is een voorbeeld voor de Europese spoorintegratie. Het feit dat de verschillende operatoren en beleidsniveau’s hiervoor zo goed samenwerken is een echte doorbraak. Reizigers krijgen nu meer bestemmingen, meer comfort en volledig toegankelijke treinen – en dat over de landsgrenzen heen. Dit past ook binnen de ambities die we inschreven in het nieuwe openbaredienstencontract dat de federale regering in december 2022 afsloot met NMBS, van de spoor de ruggengraat van mobiliteit te doen, ook tussen België, Duistland en Nederland.”


Gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels (Provincie Limburg) is blij dat er na vele jaren praten eindelijk handtekeningen zijn gezet: “De provincie Limburg heeft al in 2016 de basis gelegd om de grenzen te doorbreken door in de concessie treinen voor te schrijven die ook in de buurlanden kunnen rijden. Nu we in december 2023 definitief starten met de trein naar Luik, gaan we Nederland, België en Duitsland eindelijk echt met elkaar verbinden. De drie vervoerders slaan nu de handen ineen en daarmee kunnen we de reizigers een nieuw topproduct bieden in Limburg” 


Versterken economie

Binnen het Euregio-gebied Luik-Maastricht-Aken is veel onderlinge samenhang en zijn er dagelijks veel verkeersbewegingen van mensen die voor vrije tijd, onderwijs of werk de grens over gaan. Door betere verbindingen kan de economie in de regio nog verder groeien.


Momenteel rijdt er vanuit België tussen Luik en Maastricht eens per uur een trein. Vanuit Nederland rijdt er tussen Maastricht en Duitsland vanaf dit jaar tweemaal per uur een trein: één naar Aken en één naar Herzogenrath. De Drielandentrein koppelt beide verbindingen aan elkaar zodat een overstap op Maastricht niet meer nodig is als je tussen de steden van deze drie landen wil reizen. De nieuwe verbinding zorgt ervoor dat er nieuwe directe verbindingen bijkomen. Zo zal Luik bijvoorbeeld via de Drielandentrein verbonden worden met Maastricht Randwyck (Maastricht UMC+ en MECC) en Heerlen (Hogeschool Zuyd, Brightland Campus). Dankzij de drielandentrein kan je vanuit Nederland zonder overstap naar Luik en Aken. Op beide stations kan je op een hogesnelheidstrein stappen waardoor steden als Keulen, Frankfurt, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs een stuk dichterbij komen. Daarmee draagt de Drielandentrein ook bij aan het aantrekkelijker maken van de trein als alternatief voor korte vluchten.


Samenwerking

In de aanloop om de Drielandentrein in december te laten rijden, werd er veel werk verricht. Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien.


5 manieren om technischer te worden als man!
door mannend.nl 29 april 2025
Leer hoe je als man technischer wordt met deze 5 simpele tips. Ontwikkel je skills en pak elke klus zelf aan!
Duurzame industriële zeilen: kiezen voor kwaliteit en lange levensduur
door https://verholen.nl/ 28 april 2025
In productiehallen, werkplaatsen en logistieke omgevingen draait alles om efficiëntie, veiligheid en flexibiliteit. De inrichting van deze ruimtes speelt daarbij een belangrijke rol. Steeds meer bedrijven kiezen voor slimme, duurzame oplossingen om werkzones af te bakenen, materialen te beschermen of klimaatbeheersing toe te passen — zonder dat er ingrijpende verbouwingen nodig zijn. Eén van de meest veelzijdige middelen hiervoor is het industriële zeil. Of het nu gaat om een tijdelijke afscheiding tussen afdelingen, bescherming van machines of het creëren van een stofvrije zone: industriële zeilen bieden uitkomst. Door hun flexibele toepassing, maatwerkmogelijkheden en lange levensduur zijn ze inmiddels niet meer weg te denken in moderne industriële omgevingen.
Industriële automatisering als motor voor technische innovatie
door d-tech.nl 15 april 2025
Veel bedrijven zoeken manieren om meer te produceren met minder kosten. Industriële automatisering is een krachtige oplossing. Dit blog laat zien hoe technologie zoals robotica en kunstmatige intelligentie de productiviteit verhoogt. Ontdek de toekomst van innovatie.
Ontdek hoe circulair denken het duurzaam afvalbeheer transformeert
door milieuconcurrent.nl 15 april 2025
Lees hoe duurzaam afvalbeheer en circulair denken in de praktijk kunnen worden toegepast.
Op zoek naar Windows laptops voor uw organisatie? Ga voor refurbished
door refurbisheddirect.com 14 april 2025
De kosten voor nieuwe IT-apparatuur blijven stijgen. Nieuwe laptops, vooral zakelijke modellen met voldoende capaciteit, kunnen tegenwoordig een flinke investering betekenen. Tegelijkertijd groeit de druk om als organisatie duurzamer te opereren. Gelukkig is er een oplossing die én kosten bespaart én bijdraagt aan uw duurzaamheidsdoelen: refurbished producten. Steeds meer organisaties ontdekken de voordelen van refurbished Windows laptops als volwaardig en betrouwbaar alternatief.
Be Green Techniek zet de toon in de wereld van elektrisch intern transport.
door begreentechniek.nl 2 april 2025
Be Green Techniek zet de toon in de wereld van elektrisch intern transport. Sinds 2017 ligt de focus volledig op de levering van hoogwaardige, elektrisch aangedreven magazijnmachines. Geen hybride aanbod, maar een duidelijke keuze voor duurzaamheid. In een tijd waarin emissievrije logistiek steeds urgenter wordt, biedt dit bedrijf betrouwbare, innovatieve en betaalbare oplossingen.
Help! De melkopschuimer van mijn koffiemachine is kapot
door wietec.nl 2 april 2025
Iedere koffieliefhebber kent het: het perfecte kopje cappuccino of latte begint met een heerlijk romige schuimlaag. Maar wat als je koffiemachine plots de melkopschuimer opgeeft? Geen opgeschuimde melk, geen schuimkunst, geen genot. Of toch wel? Adem diep in, neem een slokje zwarte koffie en lees verder. Er is hoop – zelfs zonder werkende melkopschuimer.
Heftruck weegsysteem voor efficiënt wegen en optimaal laden bij H. van Malestein
door hvanmalestein.nl 26 maart 2025
Bij het laden van een heftruck wordt vaak op gevoel bepaald hoeveel gewicht op de vorken ligt. Dit kan leiden tot onder of overbelading, wat niet alleen inefficiënt is, maar ook veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Met een heftruck weegsysteem van H. van Malestein Service & Techniek behoren deze problemen tot het verleden. Onze geavanceerde weegtechnologie zorgt ervoor dat je altijd exact weet hoeveel gewicht je verplaatst, zonder extra handelingen of vertraging in je logistieke proces.
Hefmagneten: Efficiënt en Veilig Tillen met Magnetische Kracht
door magbat-europe.com 25 maart 2025
In industriële omgevingen waar zware metalen lasten dagelijks verplaatst moeten worden, zijn hefmagneten een essentieel hulpmiddel. Deze innovatieve technologie maakt gebruik van magnetische kracht om lasten veilig en efficiënt te tillen, zonder dat er klemmen, haken of andere mechanische hulpmiddelen nodig zijn. MAGBAT-Europe, een toonaangevende leverancier van elektropermanente magneetsystemen, biedt geavanceerde hefmagneten die de industriële workflow optimaliseren en de veiligheid verhogen.
Portaalkranen: de ruggengraat van de havenlogistiek
door adaklein.nl 4 maart 2025
Portaalkranen vormen een essentieel onderdeel van moderne havens. Deze indrukwekkende machines spelen een cruciale rol in de overslag van containers en andere zware ladingen, waardoor de logistieke keten soepel en efficiënt kan verlopen. In dit blog duiken we in de wereld van portaalkranen: wat ze zijn, hoe ze werken en waarom ze onmisbaar zijn voor de wereldhandel.
Meer posts

Ontvang gratis het laatste nieuws

Altijd up-to-date blijven van het laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief met het laatste nieuws!